21037 м.Вінниця, +38 0432 53 31 45
Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.
|
Андрієвський Іван Юрійович – директор коледжу, кандидат медичних наук, доцент кафедри соціальної медицини та організації охорони здоров’я ВНМУ ім. М.І.Пирогова, заслужений працівник освіти України, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист.
Нормативно-правова база психологічної служби
Положення про врегулювання конфліктних ситуацій
Лист ІМЗО щодо Всеукраїнської програми ментального здоров'я
Лист МОН щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії
Етичний кодекс соціального психолога
Закон України про запобігання та протидії мобінгу (цькуванню)
Лист МОН Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні
Лист МОН Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні
Лист МОН про Міжнародний день булінгу
Лист МОН Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023
Лист МОН Про Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми з війною в Україні
Лист МОН Щодо міжнародної акції 16 днів проти насильства
Лист МОН Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022-2023 н.р.
Лист Офісу Президента України Про освітній онлайн-курс Життєстійкість молоді в умовах криз
Посібник "ДОПОМОГА СІМ'ЯМ, ЯКІ ОПИНИЛИСЬ В СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ ВНАСЛІДОК ВІЙСЬКОВИХ ДІЙ"
Посібник "ДІТИ ТА ВІЙНА - ТЕХНІКИ ЗЦІЛЕННЯ"
Розпорядження КМУ Про схвалення Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030р
Лампіцька Оксана Казимирівна – заступник директора з навчальної роботи, спеціаліст вищої категорії.
31 травня – Всесвітній день боротьби з тютюнопалінням
Шановний студенте!
Пам'ятаєте ту щасливу мить, коли Ви, завмираючи від хвилювання, знайшли своє прізвище у списку зарахованих? Вступив!!! Це було справжнє свято. Але ... свято, як відомо, закінчується швидко. За ним наступають будні. Навчання у вищому навчальному закладі відрізняється від навчання у школі. Кожен першокурсник невдовзі в цьому переконається. І вчорашньому школяру не завжди легко пристосуватися до нового, студентського життя. Тому психологічна служба коледжу розробила для Вас корисні поради.
ПОРАДА ПЕРША
Не губіться в перші дні і навіть тижні навчання. Спочатку Ви будете відчувати розгубленість, а то й пригніченість тому, що навкруги все незнайоме. Це неприємний, але зовсім нормальний стан, пов'язаний з адаптацією до нових умов, який швидко мине. Але поки Ви погано орієнтуєтесь у лабіринтах коридорів і нумерації аудиторій, візьміть собі за правило приходити в коледж на 10-15 хвилин раніше до початку занять. По-перше, Ви не запізнитесь, а по-друге, не будете даремно нервувати.
ПОРАДА ДРУГА
Потрібних людей треба знати в обличчя. Тому в перші ж дні дізнайтесь, де знаходиться навчальна частина, познайомтеся з куратором та завідувачем Вашого відділення. Це допоможе потім оперативно вирішувати різні питання. Поспішай завести знайомство з одногрупниками (однокурсниками). Як правило, ці люди стають друзями на все життя. Запишіть номери їх телефонів і адреси електронної пошти, особливо телефон старости групи. Не соромся телефонувати одногрупникам, щоб уточнити розклад, термін здачі презентацій тощо.
ПОРАДА ТРЕТЯ
У перший день знайдіть у коледжі стенд з розкладом занять Вашої групи і перепишіть його. На відміну від шкільного, розклад занять у коледжі може змінюватися, тому частіше дивіться в нього та на зміни.
ПОРАДА ЧЕТВЕРТА
Не відкладайте відвідування бібліотеки. Заздалегідь дізнайтеся, що потрібно мати з собою, щоб Вас записали до бібліотеки (студентський). Не забудьте взяти із собою кілька пакетів: підручників може бути багато.
ПОРАДА П'ЯТА
З блокнотом у руках обійдіть навчальні кабінети, актову та спортивну зали, комп'ютерні класи, медпункт. Зафіксуйте місце їх розташування та дізнайтеся про години їх роботи.
ПОРАДА ШОСТА
Придбайте достатню кількість зошитів. Той, хто не бажає „носити зайву вагу" і пише всі конспекти в одному зошиті, робить велику помилку - готуватися до іспитів за такими записами буде дуже важко. На зворотньому боці зошита запишіть прізвище, ім'я і по батькові викладача, який веде заняття.
ПОРАДА СЬОМА
Потурбуйтеся про те, щоб у сумці завжди лежали „запасні" 1-2 ручки - паста в них має властивість закінчуватися в найбільш невідповідний момент. На лекціях дуже корисно мати при собі ручку червоного або зеленого кольору - з їх допомогою Ви зможете підкреслювати найбільш важливі визначення, ставити відмітки на полях, виділяти нові терміни тощо.
ПОРАДА ВОСЬМА
Чим швидше навчіться конспектувати лекції. Це нескладно, головне — розробити систему символів і зрозумілих Вам скорочень. Всі символи з розшифровкою запишіть на зворотньому боці обкладинки зошита. Конспектуючи, не економте папір. Залишайте в зошиті поля для додаткових приміток. Пам'ятайте, що лекція - не диктовка, тому не потрібно записувати за викладачем слово в слово. Записуйте лекцію у вигляді тез.
Не хвилюйтесь, якщо у Вас не відразу буде виходити. Ведення конспекту - особлива наука, яка потребує тренувань. Поступово Ви нею оволодієте. Якщо відчуваєте, що безнадійно відстаєте, залишить у зошиті вільне місце: можливо, інші будуть конспектувати швидше за Вас, і після лекції Ви з їх допомогою заповните ці пропуски.
ПОРАДА ДЕВ'ЯТА
Налаштуйтесь на те, що підготовка до сесії починається ... з першого заняття. Перед новою лекцією не лінуйтесь заглянути до попереднього конспекту. Таким чином Ви можете з'ясувати, що Вам було не зрозумілим. Якщо прояснити незрозумілі моменти не вдається навіть за допомогою підручника, не соромтесь звернутися до викладача : краще, коли Ви запитаєте його зараз, ніж він Вас потім на екзамені.
Читати літературу також потрібно одразу. На практичних заняттях поводьте себе активно - виступайте з доповненнями, уточненнями, задавайте запитання, будьте активні.
ПОРАДА ДЕСЯТА
Радійте! Студентське життя буває один раз у житті. Воно неповторне! Беріть активну участь у громадському житті групи й коледжу. Крім того, запишіться до гуртка, який Вам до душі: вокального, спортивного тощо. Студентські роки минають швидко, потурбуйтесь про те, щоб Вам було що згадати.
І головне — при труднощах не впадайте у відчай. Не нарікайте, а подумайте, що Ви можете зробити, щоб достойно вийти зі скрутної ситуації і не допустити її повторення. Студентські роки - це ще й життєве загартування, неповторний особистий досвід.
Успіхів Вам у всьому, першокурснику!
Вправа «Самоконтроль зовнішнього прояву емоцій»
В момент дії стресових факторів, при зростанні емоційного напруження, необхідно запустити питання самоконтролю:
«Як виглядає моє обличчя? Чи стиснуті мої зуби? Як я сиджу? Як я дихаю?».
Якщо виявлені ознаки напруження, необхідно:
1. Довільно розслабити м'язи, для розслаблення мімічних м'язів використовуйте наступні формули: м'язи обличчя розслаблені; брови вільно розведені; лоб розгладжений; розслаблені м'язи щелепи; розслаблені м'язи рота; розслаблений язик, крила носа; все обличчя спокійне і розслаблене.
2. Зручно сісти, встати.
3. Зробити 2—3 глибоких вдихи і видихи.
Вправа «Повітряна кулька»
Уявіть собі, що у ваших грудях знаходиться повітряна кулька. Вдихніть через ніс і повністю заповніть легені повітрям. Видихніть його ротом і відчуйте, як воно виходить з легень. Повторюйте, не поспішаючи. Дихайте та уявляйте, як кулька наповнюється повітрям і стає все більшою та більшою. Повільно видихніть ротом, ніби повітря тихенько виходить з кульки. Зробіть паузу і порахуйте до десяти. Знову вдихніть і наповніть легені повітрям. Затримайте його, порахуйте до 3-х, уявляйте при цьому, що кожна легеня — це надута кулька. Видихніть. Відчуйте, як тепле повітря проходить через легені, горло, рот. Повторіть 3 рази, вдихаючи та видихаючи повітря. Зупиніться та відчуйте, що ви сповнені енергії, а все напруження зникло.
Вправи на візуалізацію
Образи пам'яті, що штучно створюються уявою людини, по різному впливають на її психічний стан. Чим приємнішим є образ, що викликається, тим більший позитивний емоційний стан він створює. Психологами виявлений так званий «ефект Пігмаліона»: людина поводить себе так чи інакше, керуючись тим, якою вона себе уявляє. Уявляє себе людина спокійною, впевненою, повною сил і енергії, і поведінка її стає аналогічною. Уявляє активною, сильною, енергійною, і справи робляться швидко і якісно.
Вправа «Висока енергія»
Мета: заряд короткотривалої енергії і її оптимальне використання. Необхідний час: 3 хв. Уявіть собі яскраве нічне зоряне небо. Виберіть собі найяскравішу зірку. А тепер проковтніть її... Вона вибухає в вас, наповнюючи весь організм енергією. Енергія проникає в усі клітини вашого організму, наповнюючи його бажанням щось зробити, змінити, виправити. Сміливіше, не чекайте, дійте!
Відносини з батьками
1. Проявляйте увагу до своїх батьків. Вони стомлюються на роботі. Порадуйте їх чим-небудь. Це допомагає налагодити контакт.
2. Прохайте батьків розповісти про свою юність, про їх відносини зі своїми батьками. Це приведе до більш глибокого розуміння між вами.
3. Пам’ятайте, що іноді в батьків буває просто поганий настрій. Постарайтеся не влаштовувати в цей час у будинку гучних вечірок.
4. Якщо батьки поводяться з вами як з маленькою дитиною, нагадайте чемно їм, що ви вже подорослішали й прагнете разом з ними вирішувати проблеми, пов'язані з вашим життям.
5. Дайте зрозуміти батькам, що ви потребуєте їхньої поради й допомоги. Це допоможе встановити між вами сприятливі і довірливі відносини.
6. Розмовляйте зі своїми батьками, повідомляйте їм новини вашого життя.
7. Намагайтеся не обманювати батьків. Таємне однаково стає явним.
8. Пам’ятайте, що батьки теж можуть робити помилки. Будьте поблажливі.
9. Батьківська заборона найчастіше виявляється правильним розвитком подій. Задумайтеся, що б відбулося, якби вам було дозволено все.
10. Якщо відбулася сварка й ви почуваєте себе винуватим, знайдіть у собі сили підійти першим. Повагу ви не втратите, повірте.
11. Встановіть з батьками межі особистої території, але не дратуючись, не вимагаючи. Просто попросіть їх про це.
12. Допомога по господарству батькам, служить відмінною підготовкою до самостійного життя. Віднесіться до неї з розумінням.
13. Повернення додому до певної встановленої години – це спосіб відгородити себе від неприємностей, тобто захід безпеки. Якщо ви десь затримуєтеся, обов'язково подзвоніть, батьки ж хвилюються. Побережіть їх для себе.
14. Про покарання. Батьки можуть припинити заохочення, відлучити вас від друзів. І все це може відбутися, як ви вважаєте, з – за дрібниці. Батьків же ця «дрібниця» може вивести із себе. Подумайте, може бути, батьки бачать небезпеку, яку ви або не усвідомлюєте, або зменшуєте.
15. Вимагайте, щоб батьки пояснювали мотиви своєї поведінки стосовно вас і ваших друзів. Може бути, вам стане зрозуміло, чому вони чинять саме так.
16. Якщо ви розлютились на когось із друзів чи знайомих, або роздратовані на зливу, ожеледь, а також на «двійку», поставлену « нізащо», не зривайте зло на батьках. Це не розсудливо й приводить до сумних наслідків.
Перед початком заняття:
• Готуйтеся!
• Ретельно вивчайте матеріал.
• Не бійтеся наближення підсумкового тестування, контрольної роботи, модуля, диференційного заліку.
• Сприймайте це як можливість показати обширність своїх знань і отримати винагороду за виконану вами роботу.
• Потрібно добре виспатися в ніч перед тестуванням, контрольною роботою, модулем.
• Відведіть собі час із запасом, особливо для справ, які треба виконати перед важливою здачею і приходьте на заняття незадовго до початку.
• Розслабтеся перед тестом, контрольною роботою, модулем.
• Не прагніть повторити весь матеріал в останню хвилину.
• Не приходьте на заняття з порожнім шлунком.
Під час заняття:
• Уважно прочитайте завдання.
• Розподіліть час на виконання завдання.
• Сядьте зручно.
• Якщо ви не знаєте відповіді, пропустіть це питання і приступайте до наступного.
• Не панікуйте, коли всі починають здавати свої роботи. Ті, хто першим виконав завдання, не отримають за це додаткових балів.
Умій володіти собою
1. Пам'ятайте: найкращий спосіб боротьби з душевним неспокоєм - постійна зайнятість.
2. Щоб забути свої напасті, намагайся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, робиш добро собі.
3. Не намагайся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самовихованням.
Пам'ятай: кожна людина - така ж яскрава й унікальна індивідуальність, як і ти, приймай її такою, якою вона є. Намагайся знайти в людині позитивні риси, вмій бачити її достоїнства і в стосунках з нею спробуй опиратись саме на ці якості.
4. Май мужність від щирого серця визнавати свої помилки. Уникай зазнайства і хизування.
5. Вчися володіти собою! Гнів, дратівливість, злість спотворюють людину. Егоїзм - джерело багатьох конфліктів. Виховуй в собі терпіння, прийняття чужих думок і вірувань.
6. Будь-яка справа починається з першого кроку! Пам'ятай: перешкоди нам даються задля нашого розвитку.
7. Людина, має необмежені можливості самовдосконалення, причому в усіх галузях своєї життєдіяльності!
Екзамени, як і більшість явищ життя, - явище перехідне. Коли вони закінчуються, з'являється відчуття свободи, забуваються сльози, нервування, повертається спокійний сон. Але ж можна скласти іспит і з меншими втратами для власного здоров'я, отримати гарні оцінки й чекати наступного іспиту без страху та безсонних ночей. Психологи розцінюють екзамен як:
1) «перетравлювання» значного обсягу інформації, яке пов'язане з великим навантаженням на мозок;
2) серйозне емоційне напруження і велике навантаження на нервову систему;
3) оцінювання не лише знань студента, а й його особистості.
Найоптимальніший варіант підготовки до складання екзаменів
Розпорядок дня
Харчуватися слід три-чотири рази на день. Мед, горіхи, молочні продукти, риба, м'ясо, овочі та фрукти забезпечать баланс необхідних вітамінів і мінералів в організмі й відновлять енергетичні витрати.
Нормальний здоровий сон і відпочинок зменшать навантаження на нервову систему. Не варто відмовлятись від звичних занять спортом: це буде своєрідним відпочинком.
Слід пам'ятати про біоритмологічні особливості: «сова» неефективно працює о 6 - 8 год ранку, а «жайворонок» навряд чи буде працездатним до 2 - 3 год. ночі. В усіх людей рівень біологічної активності знижений із 17 до 18 години.
Можна вживати тонізуючі препарати, наприклад, із женьшеню чи елеутерококу. Каву краще пити вранці й небагато, лише для того, щоб прокинутися (для тих, хто звик саме так розпочинати свій день). Кава підсилює нервовість і тривожний стан у невпевнених у собі людей.
Правильна організація вивчення навчального матеріалу
Спочатку слід переглянути весь матеріал і розподілити його таким чином: якщо треба вивчити 100 питань за чотири дні, то в перші два дні вивчається 70% усього обсягу, третього дня - решта, четвертого - повторюють вивчене. При цьому складні теми варто чергувати з простішими - не обов'язково вчити всі питання поспіль.
Є й деякі психологічні закономірності, які слід враховувати.
1. Найкраще запам'ятовується інформація, викладена на початку і наприкінці тексту. Середина зазвичай швидко «вилітає» з голови. Тому під час запам'ятовування та повторення слід приділити увагу середині тексту.
2. Повторювати треба не механічно, а вдумливо, зосередившись на змісті. Інформація після її «завантаження» в мозок, якщо її не повторити, утрачається на 20 - 30% упродовж перших 10 год. Щоб цього не сталося, слід прочитати текст, повторити його вдруге, через 20 хв. - утретє, а через 8-10 год. - учетверте, і ще раз - через добу. Тільки після цього можна бути впевненим у тому, що інформація міцно «оселилася» в голові.
3. Особливість «упізнавання». Дивлячись на текст, відчуваєш, що колись це все бачив, читав, отож вирішуєш, що витрачати час на це питання не варто й можна переходити до наступного. Насправді ж це — несвідомий самообман. І якщо не вивчити уважно те, що здається таким знайомим, на іспиті можна не відповісти на таке «знайоме» запитання.
4. Запам'ятати можна найкраще, якщо знати, що є «найближчим»: текст, малюнок, логічна схема.
5. Слід спробувати знайти щось цікаве у найнуднішому матеріалі, адже цікаве запам'ятовується набагато легше. Можна готуватися до іспитів удвох, адже одна голова - добре, а дві - краще. Підготовка до іспиту вдвох має свої переваги, якщо поставитися до цього серйозно й сумлінно. Вчити разом не варто, а от повторювати навіть бажано. Це краще робити напередодні іспиту.
Готуватися можна й так: перший день - самостійне вивчення, другий - повторення й переказування один одному. Було б добре розділити теми за інтересами, за складністю, за ступенем засвоєння: один розповідає те, що інший раніше не вивчив.
Розповідати треба чітко, детально, емоційно. Можна проводити «репетиції» перед іспитом і наодинці: ставити собі запитання, уголос відповідати, привчатися слухати своє мовлення.
Шпаргалка — річ потрібна
Використання шпаргалок на іспиті найчастіше закінчується дуже сумно. Вони потрібні лише тим, хто краще запам'ятовує матеріал при конспектуванні: викладений коротко (у вигляді тез), він краще тримається в пам'яті. Шпаргалки зручно перечитувати перед самим іспитом, а от брати на іспит не варто.
«Спокійно, тільки спокійно»
Так завжди в екстремальних ситуаціях казав Карлсон. Слід скористатися його порадою. Адже нервують завжди ті, хто погано знає матеріал. Ті, хто зовсім нічого не знає, зазвичай спокійні. Ті, хто знає матеріал добре чи на середньому рівні, нажахані до останньої хвилини, поки не отримають оцінку. Щоб подолати свій страх, можна розповідати самому собі вивчений матеріал, начебто на іспиті. Уявіть складну ситуацію на іспиті й знайдіть із неї вихід. Поставте самі собі підступні запитання й дайте на них відповідь - переборіть свій страх ще до іспиту. Згадайте випадки свого успіху, подумки відчуйте їх іще раз. Спробуйте вдатися до аутогенного тренування. Налаштуйтеся на те, що «у мене все вийде» й повторюйте ці слова перед сном. На іспиті не втрачайте самовладання у складний момент, хоч це й нелегко. Згадайте про почуття гумору: іноді воно виявляється і в екзаменаторів. Складіть план відповіді на іспиті, це теж заспокоює.
Бажаємо вам якнайкраще скласти екзамени!
ЯК ПІДГОТУВАТИСЬ ПСИХОЛОГІЧНО
Скористайтесь декількома порадами.
1. Починати готуватися до іспитів
потрібно заздалегідь, по частинах, спокійно. Не варто чекати, доки ситуація стане катастрофічною.
2. Якщо навіть важко зібратись із силами
та думками, потрібно спробувати запам'ятати спочатку найлегше, а потім переходити до вивчення складного матеріалу.
3. Варто виконувати вправи на зняття
напруження, втоми, на розслаблення.
У день ЗНО:
1. Будьте зосередженими. Не звертайте уваги на поведінку оточуючих. Для Вас повинен існувати лише текст завдань і годинник.
2. Перед тим як дати остаточну відповідь, двічі прочитайте завдання, переконайтесь, що Ви правильно зрозуміли те, що від вас вимагається.
3. Спочатку беріться за ті завдання, у правильності відповідей на які Ви не сумніваєтесь.
4. Потрібно навчитися швидко пропускати важкі і незрозумілі завдання, щоб згодом до них повернутися.
5. Читайте завжди уважно завдання до кінця.
6. Думайте лише про поточне завдання. Коли Ви бачите нове завдання, забудьте про попереднє.
7. Якщо попереднє завдання Вам не під силу, забудьте про цю проблему. Наступне завдання - це шанс набрати додаткові бали.
8. Заплануйте два кола. Завжди перевіряйте себе. Навіть якщо відповідь легка і однозначна на перший погляд.
9. Вгадуйте. Довіртесь власній інтуїції і вона разом із Вашим логічним мисленням допоможе вам.
Бажаємо успіхів!
Телефони екстреної психологічної підтримки та допомоги
За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я у світі щороку близько 800 тисяч людей закінчують життя самогубством
Скоїти ж самогубство намагається набагато більше людей, але їх вдається врятувати.
Є приклади, коли після спроби вчинити самогубство люди повертаються до нормального життя. Це свідчить, що підтримка близьких та можливість відверто про це говорити здатні допомогти людині подолати тривожні думки.
Якщо ви помітили, що ваші близькі чи знайомі відчувають надмірну тривожність, депресію, зневірені чи відчувають за щось провину - неодмінно поговоріть з ними, дізнайтесь деталі про їхній стан та запропонуйте допомогу.
Якщо допомоги потребуєте ви, не бійтесь і не соромтесь за нею звернутись.
В Україні працюють гарячі телефонні лінії, які анонімно та безкоштовно допомагають людям справлятися з емоційними проблемами:
національна «гаряча лінія» для дітей та молоді: 8 800 500 225 (зі стаціонарних телефонів) та або 116 111 (з мобільних телефонів). Телефон працює з 12.00 до 20.00 з понеділка по п’ятницю.
цілодобовий безперервний«телефон довіри» - (044) 456 17 02 (з мобільного набирати +38 044 456 17 02
національна «гаряча» лінія з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації: 0800500 335 (зі стаціонарних телефонів або 116123 (з мобільних телефонів).
Сірак Інна Петрівна – заступник директора з навчально-виробничої роботи, кандидат педагогічних наук, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист.
Шостацька Марія Олександрівна - заступник директора з
виховної роботи, лікар-інфекціоніст, доктор філософії, спеціаліст.